Які знахідки бережуть українські музеї Королівського шляху Європи?
Перегляди: 485
Важка облога, кровопролитні бої козаків під стінами замку, зрада сина через красуню і помста батька зі словами: «Я тебе породив, я тебе і вб’ю!». Пригадуєте роман Миколи Гоголя «Тарас Бульба»? Все це відбувалося в м. Дубно.
У романі письменника (який жодного разу не був у місті, хоч описав його доволі точно) персонажі були вигадані. Але насправді близька родині Гоголів сім’я кумів козацького роду Миклухів мала основу для переказаної письменником історії людської трагедії. Тому що саме прадід відомого мандрівника Миклухи-Маклая мав 3-х синів-козаків, один із яких був вбитий батьком за зраду. Про Дубенський замок завдяки письменницькому таланту Миколи Гоголя дізнається з уроків літератури уся європейська молодь (роман «Тарас Бульба» вивчається у загальноосвітніх школах). Замок увійшов до рейтингу 7 чудес України. А також входить до мережі Королівського Шляху Європи. У цьому замку в 17 столітті було започатковано та щорічно проводилися Європейські контракти, що дали початок історії виникнення Торгово-Промислових Палат у Європі.
Саме тому з 30 листопада по 2 грудня 2022 року в Дубенському замку, за підтримки Гьотте Інституту та Федерального Міністерства Закордонних справ Німеччини з коштів Стабілізаційного фонду культури та освіти, відбувся тренінг зі стратегічного планування та зв’язків з громадськістю (маркетингу) в рамках проекту Фундації імені князів-благодійників Острозьких та Via Regia Ukraine «Культура. Туризм. Майбутнє». Його учасниками стали 22 представники з 10 музеїв Волинської, Львівської та Рівненської областей.
В ході навчання працівники установ домовилися про оформлення Стратегічних планів розвитку, що запобігають загрозам, викликаних війною та передбачають можливості повоєнного попиту на українські цінності, що ними можуть поділитися хранителі історії. Створять бази даних, які допоможуть підтримувати та розвивати внутрішні та зовнішні зв’язки з тими, хто надає підтримку музеям і розвитку туризму. А також здійснюватимуть інтеграцію й партнерство в мережі культурно-туристичного Королівського шляху Європи.
Руслан Краплич, тренер з розвитку:
У цьому залі, де проходить тренінг, 12 років тому ми з працівниками Дубенського замку обговорювали стратегічний план, який виглядав фантастично, в умовах, коли для відвідувачів, яких було не більше 15 000 на рік, працював лише 1 зал зі скромною експозицією. Більшість не вірила, що можна буде показати багаті колекції експонатів у різних залах, відкрити 3-Д камерний кінотеатр (єдиний у місті Дубно), дозволити мандрувати у підземеллях замку, проводити нічні театралізовані екскурсії, в яких учасники стають частиною вистави та переживають особисто заглиблення в минулі епохи, віртуально пройтися музеєм і галереями, скориставшись сайтом, не лише сфотографуватися під стінами замку, але й відзначити своє весілля на території замку, запропонувати більше платних сервісів і збільшити кількість туристів до 150000. Нині усе це, і навіть значно більше, сталося. Тому слід скласти новий стратегічний план і не лише для Дубенського замку, але й для інших музеїв, які знаходяться на українській ділянці Королівському шляху Європи.
Серед учасників був молодий і відомий урбаніст Сергій Момотюк, який коментує свою участь на власному Телеграм-каналі (https://t.me/ne_urban/7421?single):
Завершилась перша трьохденна частина тренінгу зі стратегічного планування та зв’язків з громадськістю в рамках проекту Фундації імені князів-благодійників Острозьких та Via Regia Ukraine «Культура. Туризм. Майбутнє». Захід, що проходив на території Дубенському замку (https://t.me/ne_urban/4732?single), зібрав чимало представників музейних установ, що свідчить перш за все про їх бажання змін. А період, коли українська історія та культура цікавить західний світ, ідеально підходить для підвищення своєї конкурентоспроможності. Кожен музей та заповідник повинен бути фінансово життєздатним. Цьому дійсно можна навчитись!
Микола Мандзюк, керівник проєкту, координатор Via Regia Ukraine, співробітник Державного історико-культурного заповідника м. Дубно:
«Музеї, які подолали відбірковий конкурс і беруть участь у проєкті «Культура. Туризм. Майбутнє» мають унікальні особливості та знаходяться в надзвичайно цікавих місцях з точки зору Європейської історії, які Європа має відкрити про Україну заново. Оскільки інтерес до України в Євросоюзі зростає, нам слід приготуватися до потоку туристів, які відкриватимуть для себе Україну та їхатимуть, як і багато століть поспіль, королівським шляхом, який веде з Португалії й Іспанії через усю Європу до Києва.»